Alla inlägg under april 2014
Vi funderar över hur stort fordonet ska vara, vad är bäst för hur fordonet ska röra sig? och hur stor den får vara?
7 cm bred och 20 cm lång blir bäst tycker vi.
Vi bestämmer att fordonet ska böjas upp vid fören för att fordonet kommer lutas upp när hjulaxeln där bak ska driva fordonet.
Vi klipper ut bottenplattan och vi ritar ut formen av dalahästen i friggolit som sedan sågas ut.
Vi väljer också ut vilka hjul vi ska ha, vi tänker oss ganska stora legohjul och skovelhjul utanpå som ska funka i vatten.
Vi fixade klart våran testfallskärm. Klippte paraplyet i rätt mått. Sedan gjorde vi hål, knöt fast snören och satte fast det på en träkloss med hjälp av en häftpistol.
Sedan testkörde vi våran fallskärm. Det gick inte så bra, så vi gjorde trådarna lite kortare.
Eftersom det inte heller funkade så bra ska vi testa med färre trådar och en mindre träkloss. Vi funderar även på att fästa en ram inuti fallskärmen.
Dag 2: Vi tänker igenom vad vi bestämt dagen innan.
Vi ändrar oss med val av material, från plywood till plast.
För att plywood hade blivit för tung då trä suger upp vatten och blir tyngre.
Amfibefordonet hade då blivit väldigt tungt för fallskärmen sedan.
Redan innan hade vi bestämt form som vi hade på tidigare bil, alltså en dalahäst.
Diskutioner om hur hästen skulle fästas fördes.
Hästen skulle behöva kunna fungera som bil och båt samtidigt snyggt estetiskt.
Hur amfibiefordonet skulle drivas diskuterades.
Det bestämdes att den skulle drivas med samma system i vatten och på land.
Hjulaxeln ska driva fordonet på både land och i vattnet.
Det gjordes en snabb skiss.
Första dagen diskuterade gruppen lite på slöjden om form och storlek. Slöjdläraren skulle ta fram ritningar och olika modeller.
Dag två fortsatte vi att diskutera och började på en skiss. Vi fick även ett paraply som vi ska använda som testfallskärm. Paraplyet var för stort så vi ska klippa av det lite.
Alla grupper har lagt ner ca 14 timmar var, dom lektionerna vi har använt är slöjdlektioner, svensklektioner samt nolektioner. Kostnaderna för samtliga gruppers material är ungefär 700 kronor vilket skolan har betalat.
Alla som är med på bilderna i bloggen är medvetna om det och har gett sitt godkännande för publicering.
Vi som har jobbat med det här arbetet är:
Vendela Johansson
Maja Kajsjö Mikkonen
Unn Hörlin
Tilda Sidhage
Frida Garpedal
Jessica Andersson
Ruben During
Fredrik Tysklind
Nils Nordberg
Emma Gustafsson
Lovisa Hansson
Casper Jansson
Emelie Fredriksson
Filip Ekdahl
Adam Kindåker
Dennis Engh Pettersson
Madelen Lindström
Leo Holmström
Sabrina Svelander
Daniela Söderlund
Josefine Swordson
Nathalie Gjerdet
Minna Nyman
Moa Skogs
Moa Högosta
Idag har vi fixat det sista med våran bil.
Vi gröpte ur två hål i dalahästen och la i våra två vikter. Det gjorde vi för att vikterna inte ska synas på den färdiga bilen.
Sen så skulle dalahästen limmas fast på bilen. Limmet vi använde var et vattenbaserat kontaktlim för att frigoliten inte skulle smälta.
Sedan limmade vi fast dalahästkarossen och två regestreringsskyltar som det står "HG 8C" på.
Sedan var våran bil klar!
Sista dagen målade vi bakdelen av båten (plywooden) och relingen vit. På sidan av båten målade vi även röda och blåa ränder för utseendet.
2 personer av gruppen skrev även färdigt loggboken.
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | 2 |
3 |
4 | 5 |
6 |
||||
7 | 8 | 9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
|||
14 |
15 | 16 | 17 |
18 |
19 |
20 |
|||
21 |
22 |
23 |
24 |
25 |
26 |
27 |
|||
28 | 29 | 30 | |||||||
|