Senaste inläggen
Första dagen diskuterade gruppen lite på slöjden om form och storlek. Slöjdläraren skulle ta fram ritningar och olika modeller.
Dag två fortsatte vi att diskutera och började på en skiss. Vi fick även ett paraply som vi ska använda som testfallskärm. Paraplyet var för stort så vi ska klippa av det lite.
Alla grupper har lagt ner ca 14 timmar var, dom lektionerna vi har använt är slöjdlektioner, svensklektioner samt nolektioner. Kostnaderna för samtliga gruppers material är ungefär 700 kronor vilket skolan har betalat.
Alla som är med på bilderna i bloggen är medvetna om det och har gett sitt godkännande för publicering.
Vi som har jobbat med det här arbetet är:
Vendela Johansson
Maja Kajsjö Mikkonen
Unn Hörlin
Tilda Sidhage
Frida Garpedal
Jessica Andersson
Ruben During
Fredrik Tysklind
Nils Nordberg
Emma Gustafsson
Lovisa Hansson
Casper Jansson
Emelie Fredriksson
Filip Ekdahl
Adam Kindåker
Dennis Engh Pettersson
Madelen Lindström
Leo Holmström
Sabrina Svelander
Daniela Söderlund
Josefine Swordson
Nathalie Gjerdet
Minna Nyman
Moa Skogs
Moa Högosta
Idag har vi fixat det sista med våran bil.
Vi gröpte ur två hål i dalahästen och la i våra två vikter. Det gjorde vi för att vikterna inte ska synas på den färdiga bilen.
Sen så skulle dalahästen limmas fast på bilen. Limmet vi använde var et vattenbaserat kontaktlim för att frigoliten inte skulle smälta.
Sedan limmade vi fast dalahästkarossen och två regestreringsskyltar som det står "HG 8C" på.
Sedan var våran bil klar!
Sista dagen målade vi bakdelen av båten (plywooden) och relingen vit. På sidan av båten målade vi även röda och blåa ränder för utseendet.
2 personer av gruppen skrev även färdigt loggboken.
Förankring Lgr11
Utifrån de övergripande målen vill vi lyfta följande där eleven ges möjligheter att utveckla under arbetet med Klassuppgiften.
Skolan ska stimulera elevernas kreativitet, nyfikenhet och självförtroende samt vilja till att pröva egna idéer och lösa problem. Eleverna ska få möjlighet att ta initiativ och ansvar samt utveckla sin förmåga att arbeta såväl självständigt som tillsammans med andra.
Utforskande, nyfikenhet och lust att lära ska utgöra en grund för skolans verksamhet. Lärarna ska sträva efter att i undervisningen balansera och integrera kunskaper i sina olika former.
De demokratiska principerna att kunna påverka, ta ansvar och vara delaktig ska omfatta alla elever. Elever ska ges inflytande över utbildningen.
Kommentar:
Vi tycker att vårt arbete har gett oss flera möjligheter att klara de mål som anges i texten ovan. Eftersom vi fått en ganska fri uppgift har vi fått testa många idéer innan vi hittat lösningar som har fungerat.
Vi har arbetat i grupper med de olika utmaningarna och kunnat bestämma mycket själva om hur vi vill jobba i gruppen.
Klassen har fått komma överens om hur vi vill arbeta och kommit fram till att grupparbete har varit det bästa.
Våra lärare har hjälpt oss med sådant vi inte klarat själva och tipsat om var man kan leta efter information och hur man kan tänka för att hitta lösningar på de problem vi stött på.
Vi i 8c på Hälsinggårdsskolan tycker att vi lärt oss mycket om både fysik och teknik när vi jobbat med klassuppgiften.
Vi har också fått träna på att jobba tillsammans och bestämma saker så att alla känner sig nöjda.
På det sättet tycker vi att vi klarar de mål som vi klippt in högst upp på sidan.
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 |
3 |
4 |
||||||
5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 |
11 |
|||
12 |
13 | 14 | 15 |
16 | 17 |
18 |
|||
19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
24 |
25 |
|||
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
31 |
||||
|